lördag 21 mars 2015

Lärdomar




Jag är rätt säker på att min syster just nu i skrivande stund sitter bland en trave av böcker och studerar. Jag är också rätt säker på att hon, som nybliven ekonomistudent har lärt sig massor de senaste månaderna. Så har även jag. Visserligen har jag inte nuddat en bok de senaste månaderna men jag är en utav dem som tror att de största lärdomarna får man genom att resa och utmana sig själv.

Att resa och framförallt bo i ett nytt land bidrar med så många nya erfarenheter. Man blir mer medveten. Världen känns lite mindre, vi är alla allierade. Det finns inget som stavas "normalt". Det finns ingen sed eller vana som är mer rätt än någon annan. En blir mer öppensinnad. En blir mindre kräsen. En blir mer flexibel.

Förutom att jag har börjat googla och drömma på engelska har jag även lärt mig att baka glutenfritt, inte svära och hur man städar ett badrum med bakpulver och vinäger. Men de där är bara petitesser gentemot vad jag lärt mig på riktigt. Denna era har fått mig att inse vikten av att vara social, att våga prata med främlingar, våga be om hjälp, säga ja istället för nej, vara tacksam för min uppväxt och inse hur jäkla bra man har det. Jag älskar mina föräldrar. Jag älskar min syster. Vår familj är utomordentlig med risk för att låta skrytsam. De svarar på skype klockan två på natten. De är alltid nära mig oavsett vars i världen jag är. De är mina stöttepelare, de är mina vänner och de är de tre människorna i mitt liv som jag värderar högst. Min tacksamhet till er är lika oändlig som antalet siffror i pi.

Att bo själv, utan sin familj, i en helt ny kultur gör att en upptäcker nya sidor hos en själv. Framförallt så har jag blivit mer självsäker, trygg i mig själv och inte lika rastlös. Nuförtiden kan jag vänta vid rödljuset utan att springa rakt ut i gatan. Nuförtiden andas jag med magen. Nuförtiden vet jag mina värderingar. Nuförtiden är jag snällare mot mig själv.

Jag vet vad jag vill. Jag vet att allt löser sig. Jag vet att jag är stark. 

1 kommentar: